Ρεπορτάζ : Τζουλιάνα Λέκκα
(από ΤΟ ΒΗΜΑ)
«Ημουν στο τρίτο έτος σπουδών όταν τα προβλήματα της προσωπικής μου ζωής άρχισαν να επηρεάζουν άμεσα την επαγγελματική μου εξέλιξη». Η 22χρονη Μάνθα Γεροσίδερη ολοκληρώνει τις σπουδές της στο Τμήμα Ψυχολογίας του κεντρικού πανεπιστημίου της χώρας...
ύστερα από μια μεγάλη περίοδο έντασης και άγχους. Ηταν θέμα χρόνου προτού ζητήσει βοήθεια και ευτύχημα γι΄ αυτήν που η βοήθεια ήρθε άμεσα. Στην περίπτωσή της οι ψυχαναλυτικές συνεδρίες δεν έγιναν σε ένα αυστηρό γραφείο με δερματόδετα έπιπλα αλλά δίπλα στα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα! Απευθύνθηκε στο Εργαστήριο Ψυχολογικής Συμβουλευτικής Φοιτητών του Πανεπιστημίου Αθηνών, το οποίο λειτουργεί ήδη με επιτυχία 18 χρόνια και σε αυτό καταφεύγουν ετησίως κατά μέσον όρο 118 σπουδαστές από τους 47.980 που φοιτούν ενεργά. «Μπορεί κάποιος να μη θέλει να μιλήσει στην οικογένειά του. Εδώ δεν το μαθαίνει κανείς. Είναι δωρεάν και είσαι στον χώρο του πανεπιστημίου» συμπληρώνει η συμφοιτήτρια της Μάνθας Βέρα Λαζανάκη. Το Πανεπιστήμιο Αθηνών διαθέτει όμως και δεύτερη μονάδα ψυχολογικής υποστήριξης, τη Μονάδα Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης Φοιτητών και Εργαζομένων του Πανεπιστημίου, που παρέχει- όπως και το Εργαστήριο- δωρεάν τις υπηρεσίες της και αντιμετωπίζει από απλά προβλήματα άγχους ως σοβαρές περιπτώσεις παράνοιας και μανιοκατάθλιψης. Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η πλειονότητα των ελλήνων φοιτητών που ζητούν ψυχολογική υποστήριξη; Αγχος, φοβίες, έμμονες ιδέες, κατάθλιψη, ακόμη και ψυχώσεις. Σύμφωνα με τον δρα Κ. Κοντοάγγελο, ψυχίατρο της Μονάδας Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης και διδάκτορα του Πανεπιστημίου Αθηνών, «το 25%-35% των περιπτώσεων που χειρίζεται η μονάδα χρήζει φαρμακευτικής αγωγής». Μεγάλο είναι το ποσοστό των φοιτητών που επισκέπτονται και τη Μονάδα Υποστήριξης λόγω άγχους. «Στο πρώτο έτος αιτία είναι η δυσκολία προσαρμογής κυρίως για παιδιά που κατάγονται από την επαρχία. Προοδευτικά όμως το άγχος προκαλείται λόγω της καθυστέρησης στην ολοκλήρωση των σπουδών» επισημαίνει ο δρ Κοντοάγγελος. «Παρουσιάζεται ένα φαινόμενο κόπωσηςπου ίσως οφείλεται στον κακό επαγγελματικό προσανατολισμό, με αποτέλεσμα να απογοητεύονται και να “κάθονται”» τονίζει ο επιστημονικός υπεύθυνος της Μονάδας δρ Π. Σακκάς. «Λόγω της καθυστέρησης και σε ένα πλαίσιο απελπισίας, άγχους ή ακόμη και κατάθλιψης, θεωρούν ότι η εγκατάλειψη των σπουδών είναι η καλύτερη λύση» συμπληρώνει ο δρ Κοντοάγγελος. «Εμείς προσπαθούμε να τους πείσουμε ότι αυτό είναι το επιφαινόμενο και αναζητούμε την πραγματική αιτία καθυστέρησης των σπουδών». Η Μονάδα καλείται όμως να αντιμετωπίσει και περιπτώσεις φοιτητών με βιοψυχαναγκαστικές διαταραχές, δηλαδή εμμονές που ο ασθενής προσπαθεί να εκμηδενίσει με τελετουργικές πράξεις. Το πλύσιμο των χεριών 20 φορές την ημέρα ή η μανία με την καθαριότητα είναι περιπτώσεις που το επιστημονικό προσωπικό της Μονάδας αντιμετώπισε ουκ ολίγες φορές. Η θυγατρική σχέση με το Αιγινήτειο Νοσοκομείο δίνει το περιθώριο στη Μονάδα να αναλαμβάνει όλων των ειδών τις ψυχικές παθήσεις, έχοντας τη δυνατότητα να παραπέμψει περιπτώσεις σε ειδικά ιατρεία του νοσοκομείου. Σημειώνεται ότι η Μονάδα μόνο το 2009 δέχθηκε στα ιατρεία της Ιπποκράτους 95 νέους ασθενείς και της Φοιτητικής Εστίας 60 ολοκληρώνοντας ατομικές συνεδρίες συνολικά 1.175 ωρών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου